چاپ جعبه‌­های بسته‌بندی تا چه اندازه در موفقیت فروشگاه‌­های اینترنتی مؤثر است؟

چاپ جعبه‌­های بسته‌بندی تا چه اندازه در موفقیت فروشگاه‌­های اینترنتی مؤثر است؟

مشتریان و ارتقای فروش، موضوعی است که سال­ها مورد توجه صاحبان بسیاری از کسب و کارها قرار گرفته است. این مسئله حتی در بازار امروز و همگام با توسعه فروشگا‌‌‌ه‌­های اینترنتی نیز همچنان به قوت خویش باقی است. به طوری که با گذشت زمان، همچنان شاهد گسترش روش­های چاپ و ابتکارات تازه در این صنعت هستیم. با این حال، این پیشرفت در روش­های چاپ و وجود انتخاب­‌های مختلف می­تواند تا حد زیادی موجب سردرگمی شما در هنگام سفارش این بسته­ بندی‌­ها نیز گردد. اما به هیچ عنوان جای نگرانی نیست! چرا که در ادامه قصد داریم که ضمن معرفی انواع روش­های چاپ جعبه­، به مهمترین سؤالاتی که معمولاً سفارش دهندگان این جعبه‌­ها با آن­ها مواجه می­شوند نیز پاسخ دهیم و برخی از اصلی­ترین ملاحظاتی را که در هنگام سفارش حتماً باید مدنظر داشته باشید را با هم مرور کنیم. بنابراین اگر قصد دارید که با سفارش بسته بندی­های سفارشی، شاهد تغییرات فوق­العاده‌­ای در کسب و کار خود باشید، پیشنهاد می­کنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید!

رضایت از چاپ جعبه‌­های بسته بندی تا چه اندازه در موفقیت فروشگاه­ های اینترنتی تاثیر دارد؟

اخیراً نتایج یک تحقیق انجام شده در مؤسسه paperworker نشان داد که 52 درصد مشتریان آنلاین در صورت باکیفیت بودن بسته بندی کالای خریداری شده از یک فروشگاه آنلاین، مایلند که مجدداً از همان فروشگاه خرید کنند. نکته جالب­تر این که براساس این مطالعه، 74 درصد مشتریان فروشگاه­های آنلاین، در صورت رضایت از بسته بندی محصول خریداری شده، مایلند که تصویری از آن را نیز در فضای مجازی با دوستان خود به اشتراک بگذارند. بنابراین، اهمیت نوع بسته‌بندی تنها منحصر به فروشگاه­های سطح شهر نمی­شود و با گسترش کسب و کارهای آنلاین، اهمیت استفاده از بسته بندی­های باکیفیت و مناسب دوچندان شده است.

بسته بندی چیست

بسته بندی چیست؟

هنر بسته بندی قدمتی به درازای عمر نسل بشر دارد. از زمانی که انسان غارنشین، باقيمانده گوشت شکار را برای نگهداری در زمانی طولانی تر در برگهای درختان میپیچید، بسته بندی معنا گرفت. اما انستیتوی بسته بندی آمریکا در کتاب لغت نامه بسته بندی خود، آن را چنین تعریف کرده است: دربرگرفتن محصولات، اقلام یا بسته ها در یک کیسه، جعبه، لیوان، سینی قوطی، لوله، بطری یا فرم دیگری از ظروف که بتوانند یکی از اعمال عمده زیر را انجام دهد :

  • دربر گرفتن محصول برای حمل ونقل بهتر و استفاده راحت‌تر از آن
  • محافظت
  • انتقال اطلاعات

بسته بندی موفق چه ویژگی هایی دارد؟

طراحی بسته بندی یکی از عواملی است که باعث موفقیت یک بسته بندی می شود. طرح یک بسته بندی متشکل از ویژگی های فرمی و سه بعدی و عناصر تصویری و گرافیکی آن است. این ویژگی‌ها، نقش مهمی در یک بسته بندی به عهده دارند. این عوامل در کنار یکدیگر شرایطی را پدید می آوردند تا توجه خریدار را به خود جلب کنند، بررسی خصوصیات ساختاری و عملکردی یک بسته بندی بسیار وسیع و تخصصی است، اما در مرحله انتخاب عنوان، بهتر است که به بررسی عوامل تصویری و دو بعدی پرداخته شود. از عوامل موفقیت یک بسته بندی خوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. در محل فروش و عرضه چشم گیر باشد .

در میان انبوه محصولات نظر خریدار را جلب کرده و آن را به نمادی ماندگار تبدیل کند .
۳. به مشتری این اطمینان را بدهد که نیازهای او را برآورده می کند.

۴. در میان محصولات دیگر به سرعت و به سهولت قابل تشخیص باشد.

۵. تصاویر و رنگها گویای کیفیت و خواص محصول داخل بسته باشد.

نوشته ها حاوی اطلاعات کافی و لازم از مشخصات محصول باشند.
عنوان ها و مطالب مهم در محلی از بسته بندی قرار بگیرند که به سرعت و در اولین نگاه دیده و خوانده شوند.
انتخاب تصاویر، رنگها، نوشته‌ها، شعارها و نمادها کاملا آگاهانه و با توجه به هدف بازاریابی انجام شوند.
بسته‌بندی نشان از سلامتی و ارزش غذایی بالایی آن داشته باشد.
چنان جذاب باشد تا خریدار تمایل به نگهداری و استفاده مجدد از بسته بندی را داشته باشد (البته در صورتی که برای بسته بندی کاربردی دیگری پس از اولین مصرف طراحی شده باشد.)

انواع جعبه­‌های بسته بندی

اگر مایل به استفاده از جعبه های بسته بندی هستید به شما چند مورد از جعبه های بسته بندی که بیشترین کاربرد را دارند معرفی میکنیم و در ادامه از مزایای هر کدام برای شما صحبت خواهیم کرد :

جعبه­‌های کاغذی : این نوع جعبه‌­ها به سبب مقرون به صرفه بودن و همچنین قابلیت تجزیه پذیری بی­نظیر آن­ها تبدیل به یک گزینه مناسب برای بسیاری از کسب و کارهای دوستدار محیط زیست شده­ است.

جعبه‌­های پلاستیکی : این نوع از جعبه‌­ها نیز به علت وزن پایین، استحکام قابل قبول و همچنین هزینه منطقی، یک گزینه ایده­آل برای بسته بندی بسیاری از انواع محصولات هستند. اما با این حال، اگر مسائل محیط زیستی جزو دغدغه ­های شماست، استفاده از این جعبه‌­ها احتمالاً مورد علاقه شما نخواهد بود.

جعبه‌­های سخت (مرغوب­ترین نوع جعبه) : اگر قصد بسته بندی محصولات گران قیمت را دارید و برای این منظور، با محدودیت اقتصادی روبه‌­رو نیستید، جعبه­‌های فوق‌­العاده شیکی که جنس سخت دارند، دقیقاً برای شما طراحی شده­اند! مقبولیت این نوع از جعبه­‌ها به حدی است که بسیاری از فروشندگان تراز اول ساعت، زیورآلات و محصولات تزئینی از این نوع جعبه‌­ها برای بسته بندی محصولاتشان استفاده می­کنند. از سوی دیگر، این جعبه‌­ها امکان چاپ انواع طرح­های گرافیکی را نیز در اختیار سفارش دهندگان قرار می­دهند. اما با این حال، این جعبه­‌ها در کنار استحکام بالاتر، وزن بالاتری نیز دارند. این وزن بالا به همراه قیمت بالاتر این جعبه­‌ها، استفاده از آن­ها را برای بسته بندی محصولاتی حجیم­تر با محدودیت مواجه می­کند.

روش های چاپ بسته بندی

برای بسته بندی اجناس ظریف و شکستنی از چه نوع جعبه‌­هایی استفاده کنیم؟

این روزها در صنعت بسته بندی، هیچ محدودیتی در استفاده از جعبه‌­ها برای بسته بندی اجناس ظریف وجود ندارد. از سوی دیگر، برای بسته بندی بسیاری از کالاهای شکستنی مثل ظروف و زیورآلات، عملاً هیچ گزینه جایگزینی نیز به جای جعبه در کار نیست! اما با این حال، این امکان برای شما وجود دارد که با استفاده از برخی پوشش­های داخلی، محافظت بیشتری از محصولات خود در حین حمل و نقل به عمل آورید. دو نمونه پرکاربرد از این پوشش­های داخلی عبارتند از:

  • الف) پوشش داخلی فوم: با استفاده­ از این نوع پوشش، علاوه بر این که می­توانید با اطمینان کامل از سلامت کالا، محصولات خود را به نقاط مختلف ارسال کنید، بسته بندی لوکس­تری را نیز در اختیار مشتری قرار می­دهید.
  • ب) پوشش داخلی بلیستر: پوشش­های بلیستر که با نام پوشش­های ترموفرم هم شناخته می­شوند، بسیار سبک و در عین حال مقاوم هستند. علاوه بر این، استفاده از این نوع پوشش­ها کاملاً مقرون به صرفه است و همچنین مانند پوشش­های فوم، این نوع پوشش را نیز می­توانید با ضخامت­های مختلف مورد استفاده قرار دهید.

سه روش متداول برای چاپ بر روی جعبه ­های بسته بندی

پس از تعیین جعبه­‌ها، نوبت به انتخاب روش چاپ بر روی آن­ها می­رسد. هرچند در طی سال­ها روش­های مختلفی برای چاپ طرح و متن بر روی جعبه­‌ها مورد استفاده قرار گرفته است، اما برخی از این روش‌­ها در سال­‌های اخیر بیش از انواع دیگر مورد استقبال عمومی قرار گرفته است. در ادامه به مرور سه مورد از این روش­‌ها خواهیم پرداخت :

چاپ افست جعبه‌­های بسته بندی : شاخصه اصلی چاپ افست، کیفیت بالای طرح‌­های چاپ شده با این روش است. مهم­ترین عامل این کیفیت بالا نیز، استفاده از جوهر به جای استفاده از تونر (چاپ دیجیتال) است. اما با این حال، این روش صرفاً برای انجام چاپ­ در تیراژ بالا اقتصادی است. چرا که برای چاپ هر طرح مجزا با این روش، نیاز به استفاده از صفحات و تجهیزات اختصاصی برای آن طرح وجود دارد.

چاپ دیجیتال جعبه‌­های بسته بندی : نحوه عملکرد این روش چاپ تا حد زیادی مشابه نحوه کار پرینترهای جوهری یا لیزری منزل یا محل کار شماست. در این روش چاپ، علاوه بر این که می­توانید در زمان صرفه جویی کنید، نیازی به استفاده از تجهیزات اختصاصی برای چاپ هر طرح نیست. در نتیجه، استفاده از این روش، برای چاپ در تیراژ کم، کاملاً مقرون به صرفه است. اما محدودیت اصلی در استفاده از روش دیجیتال این است که کیفیت رنگ در تصاویر حاصل از این روش تا حدودی پایین­تر از کیفیت رنگ تصاویر حاصل از روش افست است. علاوه بر این، چاپ دیجیتال معمولاً تنها بر روی جعبه‌­های تاشو و موج­دار قابل اعمال است.

چاپ فلکسوگرافی جعبه­‌های بسته بندی : این روش چاپ نیز در سال­های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، چرا که مانند روش چاپ افست، در این روش نیز می­توان تیراژ بالایی را با یک قیمت قابل قبول چاپ کرد. اما با این حال، این روش چاپ عمدتاً برای چاپ طرح‌­های ساده­ای که با تعداد رنگ­های زیادی سروکار ندارند مناسب است. از سوی دیگر، با استفاده از این روش نباید کیفیت چاپ بالایی را انتظار داشته باشید. اما در عوض می­توانید با سرعت بالایی چاپ مورد نظرتان را انجام دهید.
افزایش جذابیت جعبه­ های بسته‌بندی با استفاده از پوشش‌­های بیرونی مناسب
موردی که معمولاً در چاپ جعبه‌­های بسته بندی کمتر مورد توجه قرار می­گیرد، نوع پوشش بیرونی این جعبه‌­هاست. حتماً توجه داشته باشید که علاوه بر زیبایی بصری جعبه، عامل دیگری که سبب جذابیت بسته بندی­‌های شما می­شود، نوع پوشش بیرونی جعبه و حسی است که از لمس آن به مخاطب القا می­شود. علاوه بر این، استفاده از پوشش‌­های بیرونی می­تواند منجر به حفاظت محصول در برابر رطوبت و گرد و غبار نیز شود. در سال­‌های اخیر، انواع پوشش­ها برای استفاده بر روی جعبه‌­های مختلف در اختیار قرار دارد. در ادامه، چهار نوع از متداول­ترین انواع این پوشش­ها معرفی شده است.

الف) لمینت (مات و براق) : هرچند پوشش‌­های لمینت در دو حالت مات و براق قابل استفاده هستند، اما پیش از سفارش حتماً این نکته را مد نظر داشته باشید که با استفاده از پوشش‌­های لمینت براق، محافظت بهتری در مقابل رطوبت و گرد و غبار انجام می­شود.

ب) پوشش AQ: پوشش AQ یک نوع پوشش شفاف است که برای محافظت محصول در مقابل رطوبت بسیار مناسب است. همچنین این پوشش کاملاً تجزیه پذیر و دوستدار محیط زیست است و در نتیجه یک انتخاب ایده­آل برای استفاده بر روی بسته بندی­های مواد غذایی و سایر محصولات پرمصرف است. اما با این حال، میزان براق بودن این نوع پوشش نسبت به پوشش­های لمینیشن و UV کمتر است.

ج) پوشش UV: پوشش UV از نظر ظاهری کاملاً مشابه پوشش لمینیشن است. اما مزیت این پوشش نسبت به لمینیشن، امکان استفاده مستقیم از آن بر روی جنس خود جعبه است، بدون این که نیازی به یک لایه مجزا باشد.

د) پوشش وارنیش : این پوشش هرچند در میان تمام گزینه­‌های موجود، مقرون به صرفه‌­ترین مورد است، اما با این حال، از کمترین محبوبیت در میان سفارش دهندگان مختلف برخوردار است. علت این امر، به طول عمر نسبتاً کوتاه این نوع پوشش مربوط می­شود. اما به هر حال، پوشش وارنیش نیز در دو نوع مات و براق قابل استفاده است.

دریایی از انتخاب‌­ها پیش روی شماست!

در متن بالا، تلاش کردیم که به طور مختصر به معرفی اصلی­ترین گزینه­های موجود در هنگام سفارش و چاپ جعبه‌­های بسته بندی بپردازیم. همچنین، در لابلای این توضیحات، تا حد امکان به ارائه پاسخ پرسش­های مختلفی که در خصوص استفاده از جعبه‌­های بسته بندی ممکن است برایتان پیش بیاید پرداختیم. اما با این حال، همانطور که در ابتدای این متن عنوان شد، افزایش انتخاب­های موجود می­تواند سبب سردرگمی شما در انتخاب مناسب­ترین گزینه شود. بنابراین پیشنهاد می­کنیم که پس از مطالعه دقیق این مقاله و آشنایی با اصلی­ترین انواع جعبه‌­ها و روش‌­های چاپ بر روی آن­ها، به شناسایی نیازهای کسب و کار خود و انتظاراتی که از جعبه­‌های بسته بندی بپردازید. سپس، با توجه به نتایج به دست آمده، می­توانید با خیال آسوده از میان گزینه­‌های موجود مناسب­ ترین­‌ها را انتخاب کنید.