چاپ جعبههای بستهبندی تا چه اندازه در موفقیت فروشگاههای اینترنتی مؤثر است؟

مشتریان و ارتقای فروش، موضوعی است که سالها مورد توجه صاحبان بسیاری از کسب و کارها قرار گرفته است. این مسئله حتی در بازار امروز و همگام با توسعه فروشگاههای اینترنتی نیز همچنان به قوت خویش باقی است. به طوری که با گذشت زمان، همچنان شاهد گسترش روشهای چاپ و ابتکارات تازه در این صنعت هستیم. با این حال، این پیشرفت در روشهای چاپ و وجود انتخابهای مختلف میتواند تا حد زیادی موجب سردرگمی شما در هنگام سفارش این بسته بندیها نیز گردد. اما به هیچ عنوان جای نگرانی نیست! چرا که در ادامه قصد داریم که ضمن معرفی انواع روشهای چاپ جعبه، به مهمترین سؤالاتی که معمولاً سفارش دهندگان این جعبهها با آنها مواجه میشوند نیز پاسخ دهیم و برخی از اصلیترین ملاحظاتی را که در هنگام سفارش حتماً باید مدنظر داشته باشید را با هم مرور کنیم. بنابراین اگر قصد دارید که با سفارش بسته بندیهای سفارشی، شاهد تغییرات فوقالعادهای در کسب و کار خود باشید، پیشنهاد میکنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید!
رضایت از چاپ جعبههای بسته بندی تا چه اندازه در موفقیت فروشگاه های اینترنتی تاثیر دارد؟
اخیراً نتایج یک تحقیق انجام شده در مؤسسه paperworker نشان داد که 52 درصد مشتریان آنلاین در صورت باکیفیت بودن بسته بندی کالای خریداری شده از یک فروشگاه آنلاین، مایلند که مجدداً از همان فروشگاه خرید کنند. نکته جالبتر این که براساس این مطالعه، 74 درصد مشتریان فروشگاههای آنلاین، در صورت رضایت از بسته بندی محصول خریداری شده، مایلند که تصویری از آن را نیز در فضای مجازی با دوستان خود به اشتراک بگذارند. بنابراین، اهمیت نوع بستهبندی تنها منحصر به فروشگاههای سطح شهر نمیشود و با گسترش کسب و کارهای آنلاین، اهمیت استفاده از بسته بندیهای باکیفیت و مناسب دوچندان شده است.

بسته بندی چیست؟
هنر بسته بندی قدمتی به درازای عمر نسل بشر دارد. از زمانی که انسان غارنشین، باقيمانده گوشت شکار را برای نگهداری در زمانی طولانی تر در برگهای درختان میپیچید، بسته بندی معنا گرفت. اما انستیتوی بسته بندی آمریکا در کتاب لغت نامه بسته بندی خود، آن را چنین تعریف کرده است: دربرگرفتن محصولات، اقلام یا بسته ها در یک کیسه، جعبه، لیوان، سینی قوطی، لوله، بطری یا فرم دیگری از ظروف که بتوانند یکی از اعمال عمده زیر را انجام دهد :
- دربر گرفتن محصول برای حمل ونقل بهتر و استفاده راحتتر از آن
- محافظت
- انتقال اطلاعات
بسته بندی موفق چه ویژگی هایی دارد؟
طراحی بسته بندی یکی از عواملی است که باعث موفقیت یک بسته بندی می شود. طرح یک بسته بندی متشکل از ویژگی های فرمی و سه بعدی و عناصر تصویری و گرافیکی آن است. این ویژگیها، نقش مهمی در یک بسته بندی به عهده دارند. این عوامل در کنار یکدیگر شرایطی را پدید می آوردند تا توجه خریدار را به خود جلب کنند، بررسی خصوصیات ساختاری و عملکردی یک بسته بندی بسیار وسیع و تخصصی است، اما در مرحله انتخاب عنوان، بهتر است که به بررسی عوامل تصویری و دو بعدی پرداخته شود. از عوامل موفقیت یک بسته بندی خوب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. در محل فروش و عرضه چشم گیر باشد .
در میان انبوه محصولات نظر خریدار را جلب کرده و آن را به نمادی ماندگار تبدیل کند .
۳. به مشتری این اطمینان را بدهد که نیازهای او را برآورده می کند.
۴. در میان محصولات دیگر به سرعت و به سهولت قابل تشخیص باشد.
۵. تصاویر و رنگها گویای کیفیت و خواص محصول داخل بسته باشد.
نوشته ها حاوی اطلاعات کافی و لازم از مشخصات محصول باشند.
عنوان ها و مطالب مهم در محلی از بسته بندی قرار بگیرند که به سرعت و در اولین نگاه دیده و خوانده شوند.
انتخاب تصاویر، رنگها، نوشتهها، شعارها و نمادها کاملا آگاهانه و با توجه به هدف بازاریابی انجام شوند.
بستهبندی نشان از سلامتی و ارزش غذایی بالایی آن داشته باشد.
چنان جذاب باشد تا خریدار تمایل به نگهداری و استفاده مجدد از بسته بندی را داشته باشد (البته در صورتی که برای بسته بندی کاربردی دیگری پس از اولین مصرف طراحی شده باشد.)
انواع جعبههای بسته بندی
اگر مایل به استفاده از جعبه های بسته بندی هستید به شما چند مورد از جعبه های بسته بندی که بیشترین کاربرد را دارند معرفی میکنیم و در ادامه از مزایای هر کدام برای شما صحبت خواهیم کرد :
جعبههای کاغذی : این نوع جعبهها به سبب مقرون به صرفه بودن و همچنین قابلیت تجزیه پذیری بینظیر آنها تبدیل به یک گزینه مناسب برای بسیاری از کسب و کارهای دوستدار محیط زیست شده است.
جعبههای پلاستیکی : این نوع از جعبهها نیز به علت وزن پایین، استحکام قابل قبول و همچنین هزینه منطقی، یک گزینه ایدهآل برای بسته بندی بسیاری از انواع محصولات هستند. اما با این حال، اگر مسائل محیط زیستی جزو دغدغه های شماست، استفاده از این جعبهها احتمالاً مورد علاقه شما نخواهد بود.
جعبههای سخت (مرغوبترین نوع جعبه) : اگر قصد بسته بندی محصولات گران قیمت را دارید و برای این منظور، با محدودیت اقتصادی روبهرو نیستید، جعبههای فوقالعاده شیکی که جنس سخت دارند، دقیقاً برای شما طراحی شدهاند! مقبولیت این نوع از جعبهها به حدی است که بسیاری از فروشندگان تراز اول ساعت، زیورآلات و محصولات تزئینی از این نوع جعبهها برای بسته بندی محصولاتشان استفاده میکنند. از سوی دیگر، این جعبهها امکان چاپ انواع طرحهای گرافیکی را نیز در اختیار سفارش دهندگان قرار میدهند. اما با این حال، این جعبهها در کنار استحکام بالاتر، وزن بالاتری نیز دارند. این وزن بالا به همراه قیمت بالاتر این جعبهها، استفاده از آنها را برای بسته بندی محصولاتی حجیمتر با محدودیت مواجه میکند.
برای بسته بندی اجناس ظریف و شکستنی از چه نوع جعبههایی استفاده کنیم؟
این روزها در صنعت بسته بندی، هیچ محدودیتی در استفاده از جعبهها برای بسته بندی اجناس ظریف وجود ندارد. از سوی دیگر، برای بسته بندی بسیاری از کالاهای شکستنی مثل ظروف و زیورآلات، عملاً هیچ گزینه جایگزینی نیز به جای جعبه در کار نیست! اما با این حال، این امکان برای شما وجود دارد که با استفاده از برخی پوششهای داخلی، محافظت بیشتری از محصولات خود در حین حمل و نقل به عمل آورید. دو نمونه پرکاربرد از این پوششهای داخلی عبارتند از:
- الف) پوشش داخلی فوم: با استفاده از این نوع پوشش، علاوه بر این که میتوانید با اطمینان کامل از سلامت کالا، محصولات خود را به نقاط مختلف ارسال کنید، بسته بندی لوکستری را نیز در اختیار مشتری قرار میدهید.
- ب) پوشش داخلی بلیستر: پوششهای بلیستر که با نام پوششهای ترموفرم هم شناخته میشوند، بسیار سبک و در عین حال مقاوم هستند. علاوه بر این، استفاده از این نوع پوششها کاملاً مقرون به صرفه است و همچنین مانند پوششهای فوم، این نوع پوشش را نیز میتوانید با ضخامتهای مختلف مورد استفاده قرار دهید.
سه روش متداول برای چاپ بر روی جعبه های بسته بندی
پس از تعیین جعبهها، نوبت به انتخاب روش چاپ بر روی آنها میرسد. هرچند در طی سالها روشهای مختلفی برای چاپ طرح و متن بر روی جعبهها مورد استفاده قرار گرفته است، اما برخی از این روشها در سالهای اخیر بیش از انواع دیگر مورد استقبال عمومی قرار گرفته است. در ادامه به مرور سه مورد از این روشها خواهیم پرداخت :
چاپ افست جعبههای بسته بندی : شاخصه اصلی چاپ افست، کیفیت بالای طرحهای چاپ شده با این روش است. مهمترین عامل این کیفیت بالا نیز، استفاده از جوهر به جای استفاده از تونر (چاپ دیجیتال) است. اما با این حال، این روش صرفاً برای انجام چاپ در تیراژ بالا اقتصادی است. چرا که برای چاپ هر طرح مجزا با این روش، نیاز به استفاده از صفحات و تجهیزات اختصاصی برای آن طرح وجود دارد.
چاپ دیجیتال جعبههای بسته بندی : نحوه عملکرد این روش چاپ تا حد زیادی مشابه نحوه کار پرینترهای جوهری یا لیزری منزل یا محل کار شماست. در این روش چاپ، علاوه بر این که میتوانید در زمان صرفه جویی کنید، نیازی به استفاده از تجهیزات اختصاصی برای چاپ هر طرح نیست. در نتیجه، استفاده از این روش، برای چاپ در تیراژ کم، کاملاً مقرون به صرفه است. اما محدودیت اصلی در استفاده از روش دیجیتال این است که کیفیت رنگ در تصاویر حاصل از این روش تا حدودی پایینتر از کیفیت رنگ تصاویر حاصل از روش افست است. علاوه بر این، چاپ دیجیتال معمولاً تنها بر روی جعبههای تاشو و موجدار قابل اعمال است.
چاپ فلکسوگرافی جعبههای بسته بندی : این روش چاپ نیز در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، چرا که مانند روش چاپ افست، در این روش نیز میتوان تیراژ بالایی را با یک قیمت قابل قبول چاپ کرد. اما با این حال، این روش چاپ عمدتاً برای چاپ طرحهای سادهای که با تعداد رنگهای زیادی سروکار ندارند مناسب است. از سوی دیگر، با استفاده از این روش نباید کیفیت چاپ بالایی را انتظار داشته باشید. اما در عوض میتوانید با سرعت بالایی چاپ مورد نظرتان را انجام دهید.
افزایش جذابیت جعبه های بستهبندی با استفاده از پوششهای بیرونی مناسب
موردی که معمولاً در چاپ جعبههای بسته بندی کمتر مورد توجه قرار میگیرد، نوع پوشش بیرونی این جعبههاست. حتماً توجه داشته باشید که علاوه بر زیبایی بصری جعبه، عامل دیگری که سبب جذابیت بسته بندیهای شما میشود، نوع پوشش بیرونی جعبه و حسی است که از لمس آن به مخاطب القا میشود. علاوه بر این، استفاده از پوششهای بیرونی میتواند منجر به حفاظت محصول در برابر رطوبت و گرد و غبار نیز شود. در سالهای اخیر، انواع پوششها برای استفاده بر روی جعبههای مختلف در اختیار قرار دارد. در ادامه، چهار نوع از متداولترین انواع این پوششها معرفی شده است.
الف) لمینت (مات و براق) : هرچند پوششهای لمینت در دو حالت مات و براق قابل استفاده هستند، اما پیش از سفارش حتماً این نکته را مد نظر داشته باشید که با استفاده از پوششهای لمینت براق، محافظت بهتری در مقابل رطوبت و گرد و غبار انجام میشود.
ب) پوشش AQ: پوشش AQ یک نوع پوشش شفاف است که برای محافظت محصول در مقابل رطوبت بسیار مناسب است. همچنین این پوشش کاملاً تجزیه پذیر و دوستدار محیط زیست است و در نتیجه یک انتخاب ایدهآل برای استفاده بر روی بسته بندیهای مواد غذایی و سایر محصولات پرمصرف است. اما با این حال، میزان براق بودن این نوع پوشش نسبت به پوششهای لمینیشن و UV کمتر است.
ج) پوشش UV: پوشش UV از نظر ظاهری کاملاً مشابه پوشش لمینیشن است. اما مزیت این پوشش نسبت به لمینیشن، امکان استفاده مستقیم از آن بر روی جنس خود جعبه است، بدون این که نیازی به یک لایه مجزا باشد.
د) پوشش وارنیش : این پوشش هرچند در میان تمام گزینههای موجود، مقرون به صرفهترین مورد است، اما با این حال، از کمترین محبوبیت در میان سفارش دهندگان مختلف برخوردار است. علت این امر، به طول عمر نسبتاً کوتاه این نوع پوشش مربوط میشود. اما به هر حال، پوشش وارنیش نیز در دو نوع مات و براق قابل استفاده است.
دریایی از انتخابها پیش روی شماست!
در متن بالا، تلاش کردیم که به طور مختصر به معرفی اصلیترین گزینههای موجود در هنگام سفارش و چاپ جعبههای بسته بندی بپردازیم. همچنین، در لابلای این توضیحات، تا حد امکان به ارائه پاسخ پرسشهای مختلفی که در خصوص استفاده از جعبههای بسته بندی ممکن است برایتان پیش بیاید پرداختیم. اما با این حال، همانطور که در ابتدای این متن عنوان شد، افزایش انتخابهای موجود میتواند سبب سردرگمی شما در انتخاب مناسبترین گزینه شود. بنابراین پیشنهاد میکنیم که پس از مطالعه دقیق این مقاله و آشنایی با اصلیترین انواع جعبهها و روشهای چاپ بر روی آنها، به شناسایی نیازهای کسب و کار خود و انتظاراتی که از جعبههای بسته بندی بپردازید. سپس، با توجه به نتایج به دست آمده، میتوانید با خیال آسوده از میان گزینههای موجود مناسب ترینها را انتخاب کنید.

